Přinášíme Vám další překlad dobového materiálu od historika Ondřeje Vodičky. Jedná se o okultní praktiky, kterak věštit výsledek souboje či jiného důležitého procesu na základě jmen zúčastněných a dalších pomocných vstupních údajů (Onomantia) tak jak je uvedeno ve fechtbuchu Hanse Talhofferova z r. 1443 .
Johannes Hartlieb:
Jak si zajistit vítězství[1] , aneb Onomantia,
část první – Jak určit den souboje[2] , 1434[3] (německy):
Zaprvé je třeba vědět, že celé umění zvítězit [v souboji] závisí na výběru dne, který náleží každému jednotlivému [křestnímu] jménu. Vězte také, že velcí mistři [astronomie, filozofie atd.] rozdělili všechna běžná jména do dvou skupin. První jsou jména Naší paní, která náleží Panně Marii, druhá skupina [jmen] náleží svatému Jiří. Nositeli jména, které náleží do skupiny Naší paní, se říká bratr Naší paní, a [nositeli jména], které náleží skupině svatého Jiří, se říká bratr svatého Jiří. Dále vězte, že všem jménům bratří Naší paní náleží úplné vítězství po tři dny v týdnu a v neděli odpoledne. Bratrům svatého Jiří náleží úplné vítězství také po tři dny v týdnu a v neděli dopoledne.
Úterý, čtvrtek, sobota a nedělní odpoledne náleží bratrům Naší paní. Pondělí, středa, pátek a nedělní dopoledne patří bratrům svatého Jiří.
Je třeba vědět, že když někdo někoho vyzve, činí tak ze své svobodné vůle. Měl by tedy dobře pamatovat, aby [vše] započal ve svůj den, a aby i písař, který napíše dopis s výzvou, a posel, který ten dopis doručí, byli také jeho bratři. A pokud tak učiní v ten den, který mu náleží, může si být bez obav jist, že zvítězí. Měl by se samozřejmě snažit, aby se nepřepočítal a žádný den nepřeskočil.
Dále je třeba pamatovat, že když bratr vyzve bratra [ze stejné skupiny] v den, který jim oběma náleží, tak ten vyzyvatel [svému soupeři] bez pochyby podlehne. Pokud ale přesto trvá na svém a chce se svým bratrem zápolit, měl by si vybrat ty dny, které mu nepřísluší. Kdyby to tedy byl bratr svatého Jiří a chtěl zápolit s jiným bratrem svatého Jiří, tak by měl všechny záležitosti provádět ve dny, které náleží bratrům Naší paní, tedy v úterý, ve čtvrtek a v sobotu. V tyto dny by měl psát výzvu, respektive na ni odpovídat. Stejně to platí i pro bratry Naší paní, kteří zase použijí dny bratrů svatého Jiří.
Je důležité dát si pozor, aby někdo nezaměnil obžalobu[4] a odpověď, protože se tím změní z žalobce[5] na obžalovaného[6] . Každý by se měl vyvarovat, aby tyto záležitosti spletl, protože může způsobit újmu mnoha lidem.
Vězte také, že cílevědomý [muž, ať již] žalobce[7] nebo obžalovaný[8] , by neměl pochybit a měl by svou výzvu či odpověď zadržovat až do toho dne, který mu náleží. Pak ať jedná podle své vůle.
Dále vězte, že pokud někdo šermuje v den, který není jeho, bude určitě zraněn. Pokud se stane, že někdo šermuje se svým bratrem v den, který mu nenáleží, pak zvítězí žalobce[9] , to je jisté.
Pokud chcete vědět, který ze dvou šermířů bude zraněn a na které části těla, bude to takto. Zvítězí, pokud šermuje ve svůj den [a ne proti svému bratru]. Pokud šermuje se svým bratrem ve svůj den, zvítězí žalobce[10], kterému vítězství v takovém případě vždy připadne
Pokud šermují dopoledne, bude zraněn [do horní poloviny těla] nad opaskem. Pokud šermují odpoledne, bude zraněn [do spodní poloviny těla] pod opaskem.
Chcete-li vědět, kde přesně [na těle] bude zraněn, lze to o člověku velmi přesně říci a také se mu to [opravdu] stane. Vězte, že každý den je podle této nauky rozdělen na 12 hodin, tedy šest hodin dopoledne a šest odpoledne. Ačkoliv jsou [zimní] dny kratší a [letní] delší, měly by se vždy takto rozdělit, že první hodina začíná s východem slunce [a rozpočítat všech 12 hodin] až do jeho západu.
Pamatujte, že každé hodině přináleží místo [na těle] na pravé či levé [straně]. Pokud člověk šermuje v první hodině dopoledne, bude zraněn na hlavě či krku na pravé straně. Šermuje-li ve třetí hodině, bude zraněn na hrudi nebo na pravé paži. Šermuje-li v páté hodině, bude zraněn na pravé straně. Šermuje-li ve druhé hodině, bude zraněn na hlavě či krku na levé straně. Šermuje-li ve čtvrté hodině, bude zraněn na hrudi nebo na paži na levé straně. Šermuje-li v šesté hodině, bude zraněn na levé straně nad opaskem. Šermuje-li odpoledne v první hodině, bude zraněn na boku nad stehnem na pravé straně. Šermuje-li ve třetí hodině, bude zraněn na pravé noze na stehně nad kolenem. Šermuje-li v páté hodině, bude zraněn na pravé noze pod kolenem. Šermuje-li ve druhé hodině odpolední, bude zraněn na levém boku. Šermuje-li ve čtvrté hodině, bude zraněn na levém stehně nad kolenem. Šermuje-li v šesté hodině, bude zraněn na levé noze pod kolenem.
Dále je třeba pamatovat, že člověk může být zraněn na dvou místech. To se stává v momentě, když jedna hodina končí a přechází do druhé. Podle toho se řiďte.
Nyní uvedu jména bratří Naší paní a bratří svatého Jiří.
Toto jsou bratři Naší paní:
| Herman | Arnt | Sebalt |
| Fridrich | Matheus | Wasilius |
| Fritz | Rudiger | Thomas |
| Gerhart | Frantz | Revelant |
| Cunhart | Seyfridt | Elberwein |
| Gebhart | Rudolf | Parzifal |
| Sem | Ruprecht | Gerlach |
| Niklas | Gotschalck | Cristofel |
| Heinrich | Engelhart | Marcus |
| Peter | Caspar | Adam |
| Paulus | Ernst | Erenfrid |
| Emeram | Erbwein | Lutolf |
| Meinhart | Vincencius | Martinus |
| Otto | Laürencius | Herwick |
| Wolfram | Magnus | Hartman |
| Arnolt | Hylbrant | Genewein |
| Dytrich | Moralt | Franciscus |
| Matheis | Dytmar | Reinhart |
| Anthonius | Wylpold | Neythart |
| Michael | ||
| Wyckman |
Toto jsou bratři svatého Jiří:
| Hanns | Valbrecht | Balthazar |
| Endres | Gotfridt | Wilhart |
| Jacob | Deinhart | Wenlant |
| Karl | Herwart | Alhart |
| Ulricus | Clemens | Absolon |
| Pap | Gothart | Lucas |
| Albrecht | Ambrosius | Glytur |
| Leupolt | Arclein | Harig |
| Jorge | Reichwein | Hartung |
| Eberhart | Gregory | Melchior |
| Gernhart | Wenczlaus | Heydolf |
| Gernolt | Lamprecht | Werniger |
| Perchtolt | Hambald | Stephan |
| Bartholomeus | Gumprecht | Eckhart |
| Reynhart | Neydung | Lutz |
| Braun | Reichart | Appel |
| Ludwig | Sindeman | Purckhart |
| Cristan | Linhart | Erasmus |
| Hunold | Gößwein | Sigmund |
| Philipus | Wolf | Augustinus |
| Engelbrecht | Freÿdang | Rempercht |
| Symon |
[Zde] tedy máte správné a pravdivé umění jmen bratří Naší paní a bratří svatého Jiří a kdo se podle něj řídí, ten si může být jistý, že neprohraje.
[1] V originále „Über die Erhaltung des Sieges“, latinsky též zváno Onomatomantia či Onomantia. Jedná se o okultní praktiky, kterak věštit výsledek souboje či jiného důležitého procesu na základě jmen zúčastněných a dalších pomocných vstupních údajů (datum, hodina, barva apod.).
[2] V němčině „Bestimmung von Kampftag“. Druhá část se týká umění věštit výsledek souboje ze jmen zúčastněných za pomoci výpočetních mechanismů.
[3] Dílo bylo převzato Hansem Talhofferem a opsáno v jeho Fechtbuchu z roku 1443 (Forschungsbibliothek Erfurt/Gotha, sign. MS Chart.A.558). Pro tento překlad jsem však použil opis v rkp. Universitätsbibliothek Kassel, sign. 2° MS iurid. 29, jehož fotografie jsou dostupné on-line na internetových stránkách knihovny.
[4] Možno též „výzvu“.
[5] Možno též „vyzyvatele“.
[6] Možno též „vyzvaného“.
[7] Možno též „vyzyvatel“.
[8] Možno též „vyzvaný“.
[9] Možno též „vyzyvatel“.
[10] Možno též „vyzyvatel“.

